Pepin peitto

Lukijat

14. tammikuuta 2017

Vegaanihaaste

Mä oon aina ollut vähän yllytyshullu ja tykkään haastaa itseäni. Joten nytkin näiden kaikkien neulomiseen liittyvien haasteiden lisäksi päätin osallistua vegaanihaasteeseen! :)

Homman juju on se että koko tammikuu pitäisi olla siis syömättä mitään eläinperäistä mutta koska aloitin myöhässä niin jatkan (ainakin) helmikuun tokalle viikolle. Lisää infoa löytyy täältä ja kannustan kyllä kaikkia miettimään osallistumista, jos ei juuri nyt niin jossain vaiheessa.

Miksi sitten lähdin tähän mukaan? No, olen ihan nuoresta tytöstä asti ollut kiinnostunut eläinten oikeuksista ja osallistunut jo silloin WWF:n ja luonnonsuojeluliiton keräyksiin. Myöhemmin kiinnostuin myös kasvisruokavaliosta koska jotenkin olen vain huomannut että vatsa voi paremmin kun on syönyt enemmän vegeä ja vähemmän lihaa. Tänä päivänä huolestuttaa nimenomaan lihan tuotannosta johtuva sademetsien hakkaaminen ja se tosiasia että maapallolta loppuu tila kaiken sen rehun viljelemiseen jota tuotantoeläimet tarvitsee ja kaikella sillä viljalla voisi ruokkia koko maapallon ihmiset. Eli aivan älytöntä meininkiä. Monesti olen miettinyt kasvissyöjäksi ryhtymistä mutta se jokin pieni sysäys on puuttunut ja nyt olen saanut hurjan ison potkun persauksille joten se on menoa sitten :D

Lisäksi päätöksen tekoa helpotti kun läheisin ystävä sattuu olemaan vegaani joten jotain vinkkiä voi sieltäkin suunnalta kysellä jos tulee tarvetta. Mutta yllättävän hyvin uusi ruokavalio on lähtenyt käyntiin ja voin jo nyt sanoa että kroppa kiittää, vatsa toimii, olo on virkeämpi enkä tosiaan näe nälkää. Musta on tuntunut että vatsa jopa täyttyy paljon paremmin näillä ruoilla ja nälkä pysyy pitkään poissa. Ja minä joka olen aina inhonnut ruoanlaittoa, olen nyt tänäänkin käyttänyt ainakin tunnin uusien reseptien selailuun ja odotan jo innokkaana milloin pääsee kokeilemaan mm. seitanpihvejä jotka on tehty JAUHOISTA mutta näyttää ihan lihalta tai juustoa joka on tehty cashewpähkinöistä! Jännää! :D

Tähän mennessä olen tehnyt mm. nämä:

Pirkan Italian soijarouhepata höystettynä pakastekasviksilla
Paprika-parsakaalipiirakka valmiiseen pohjataikinaan, päällä myös vegaanista "juustoa"

Perjantaipizza jossa sipulia, keltaista ja punaista paprikaa,
herkkusieniä, tomaattia, rucolaa, oreganoa ja basilikaa sekä vegejuustoa
Vertauksen vuoksi otin kuvan myös poikien lihapizzasta (alla). Minkä annoksen sinä näistä mieluiten nauttisit?

Poikien pizzassa tonnikalaa, kinkkusuikaleita, juustoraastetta, oreganoa ja kananmunaa
Tänään olen yrittänyt loppukiriä ystävän sukkien kanssa joita olen tehnyt jo ainakin kuukauden!! Mutta eiköhän ne valmistu nyt viikonlopun aikana joten ens kerralla sitten kuvia niistä, ne on kyllä ehdottomasti mun suuritöisimmät (miten toi sana kirjoitetaan??) sukat jotka oon ikinä tehnyt.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sano pois vain! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...